1. Légy pontos!

Szokták mondani, hogy a fontos ember pontos. Sokaknak nagyon nehéz betartani a pontosságot, mivel még precízebben és még alaposabban akarják a rájuk bízott feladatot ellátni. Azonban a pontatlanság, a késés aláássa a megbízhatóságot. A rohanó munkahelyi tempóban, ha késel pár percet, akkor mindenki rád vár, ettől nagyon sokan frusztráltak idegesek lesznek, és elkezd kialakulni rólad a „megbízhatatlannak tartjuk a kollégát” címke. Fontos, hogy a találkozókra is mindig pontosan érkezz, de a rád bízott anyagokat is mindig pontosan szállítsd le.
Példa: Ha egy találkozóra érkezel és partnered már tíz perce ott van, akkor neki alaposan van ideje felkészülni minden kérdésben, összeszedett lesz, tud a feladatra és a megbeszélésre koncentrálni. Ezzel szemben te kapkodni fogsz, és rögtön magyarázkodással kell kezdened a megbeszélést, hogy miért késtél el, egyből hátrányos helyzetből indítasz. Még rosszabb esetben valami hazugságba is belekeveredsz, amivel megpróbálod kimenteni magad. A pontosság a magabiztosság alapja. A munkát mindig pontosan kezdd el! Hiába dolgozol példaértékűen, ha a többiek azt látják, hogy utoljára érkezel, akkor azt hiszik, hogy kevesebbet dolgozol, még akkor is ha te vagy az utolsó aki este abbahagyja a munkát, hiszen ezt rajtad kívül már senki sem látja.

  1. Légy precíz!

A pontosság nem csak az idővel való viszonyra vonatkozik, hanem a munka elvégzésének a precizitására. Hiába végzel el egy feladatot közel száz százalékosan, de egy két apró hiba csúszik a munkádba, amit esetleg akkor úgy gondolsz, hogy jó lesz az, úgysem veszi senki sem észre. Ez lehet, hogy így is van néha, és némi szerencsével megúszod. De ha csak minden ötödik alkalommal pontatlanság miatt újra kell tervezni, gondolni és alkotni a folyamatokat a te pontatlanságod miatt, akkor a főnököd, vagy a megbízód nem fogja a munkádat akkor sem kritika nélkül elfogadni, ha éppen semmi hiba sincs benne. A hibát követően mindig le fogják ellenőrizni a munkádat, minél több hiba van benne, annál kritikusabban. Ne felejtsd el ez valakinek plusz munkát jelent és ez a hatékonyságot többszörösen csökkenti. Valamit pontosan megcsinálni pontosan ugyanannyi ideig tart, mint pontatlanul. A pontatlan munka kijavítása és a hiba elhárítása háromszor annyi időbe kerül.

Először pontatlanul megcsinálni, másodszor a hibát megtalálni, és elmagyarázni a hiba okozójának a a hibát és visszabontani az alapokra, harmadszor újra megcsinálni a feladatot. Ez négyszer annyi időbe és pénzbe kerül, mert a hármas szorzóhoz hozzátartozik a főnök ideje is amíg a hibát megpróbálja elháríttatni. Az alaposan megcsiszolt kő sokkal jobban illeszkedik a boltívbe, mint a csiszolatlan kő.

  1. Kérdezz, ha elakadsz!

Nagyon sokan tartanak a főnöküktől és nem mernek kérdezni tőle, ha elakadnak valahol munkavégzési folyamatban. Mint munkaadó természetesen én sem szeretem, ha minden apróságot megkérdeznek tőlem és ezzel feltartanak, de mégis sokkal jobban szeretem azt, ha egy bizonytalan helyzetben kikérik a véleményemet, vagy segítségért fordulnak hozzám, mivel sok esetben a kérdés eredményeképpen pontosabb és precízebb lesz a végeredmény. Nagyon idegesítő mindkét véglet. Az is, aki állandóan kérdez és így próbálja fontosságát hangsúlyozni, de az is, aki nem kérdez semmit napokig és a végén egy használhatatlan munkát tesz le az asztalra. Ha főnököd nagyon elfoglalt és attól tartsz, hogy csak zaklatod a problémáiddal, akkor tévedsz. Kérj tőle időpontot az egyeztetésre, gyűjtsd össze a kérdéseidet, pontosan fogalmazd meg, meglátod, hogy amilyen precízen teszed fel a kérdéseket olyan precíz válaszokat fogsz kapni. Ezeket jegyezd fel magadnak, és őrizd meg, hogy milyen instrukciókat kaptál. Egy témában csak egyszer kérj konzultációt, de akkor alaposan hajtsd végre!

Példa: a kőműves, amikor elkezdi egy ház alapját lerakni, akkor nem csak a terveket nézi meg alaposan, hanem a megbízójával és a tervezővel is a lehető legtöbbször tart egyeztetést. A megkötött betont feltörni jóval nehezebb munka, mint a helyére betenni képlékeny állapotban. A betontörésért nem fizetnek a kőművesnek, ezt soha ne feledd!

  1. Légy proaktív!

Ez nem egyenlő a fontoskodással, hanem azt jelenti, hogy ha megbíznak egy munkával, akkor nem a kifogásokat, és a miértnemeket kezded el sorolni, hanem azt hogy hogyan tudod minél gyorsabban és hatékonyabban megoldani a rád bízott feladatot. Ne légy fukar a feladathoz! Ne csak a konkrétan rád bízott feladatot végezd el, hanem kérdezz vissza, hogyha nem világos számodra, hogy mihez kell a te munkád és igazítsd még pontosabban a teljes feladathoz. Ha az idő engedi, terjeszd ki a feladatot a határterületekkel való összekapcsoláshoz is!

Példa: Zoltánt, az épületgondnokot megbízták azzal, hogy a cég új építési területén vágja le a nagyra nőtt gazt, mielőtt a kőműves jön. Zoltán ezt megtette és mivel idejébe belefért, miután megkérdezte, hogy gyomirtóval lepermezheti-e a levágott gazt, (erre felhatalmazást kapott) ezt meg is tette. Zoltán dicséretben részesült a proaktív viselkedéséért. Leépítéskor az ő helye megmaradt a cégnél. A proaktivitás nagyon gyorsan kifizetődik, mivel a proaktív embereket léptetik elő vezetővé.

  1. Kérj több munkát!

Ha a rád bízott feladatokat elvégezted és úgy látod, hogy nincs mit tenned, akkor ne kezdj bele kamu tevékenységbe sosem. Egy munkaadó számára ez a legnagyobb bűn, szinte megbocsájthatatlan. A munkaidő sokkal gyorsabban telik, ha értelmes feladattal vagy elfoglalva, mint ha netezel, vagy csak úgy csinálsz, mintha dolgoznál. A munkakerülésben, szabad akaratodból, úgy érzed, hogy egyre profibbá válsz, de ez csak nagyon rövid ideig fog tartani, mert a főnök általában nem teljesen hülye, és tisztában van azzal, hogy mennyi ideig tarthat egy-egy feladatnak a végrehajtása, el fog könyvelni téged lógósnak. Ha nem vagy megelégedve a fizetéseddel és a munkakörülményeiddel, akkor azt teszed legjobban, ha akár erődön felül is plusz munkát kérsz. Ez lehet a szokásos munkakörödön kívüli tevékenység is. A belső munkatársaknak szívesebben adnak plusz munkát, mint a külsősöknek, mert feléjük már eleve megvan a bizalom. Semmilyen munka nem szégyen, ha nagyon meg vagy szorulva anyagilag, akkor vállalj el bármit, ami adódik, ne válogass túl sokáig, mert a lehetőség elillan.

  1. Tarts rendet magad körül!

A legtöbben erről hajlamosak elfeledkezni, és a rájuk bízott munkahelyi környezetet idegen területként kezelik. Amilyen rend van, az asztalodon olyan rend van a fejedben is. A rendes tiszta környezetben sokkal tisztább gondolatok fognak megjelenni a fejedben. A rend nem csak az asztalodra, hanem a szobára, a tágabb környezetre, az egész épületre is vonatkozik. Selejtezd le a régi dolgokat, amire pedig szükséged van, azokat megfelelő körültekintéssel archiváld. Dobozold be a fontos, de régi dokumentumokat és vidd el egy raktárba, ahol jól meg van jelölve, hogy mi van benne és mikor lett odatéve. Az asztalon hánykolódó kacatok elterelik a figyelmedet az aktuális feladatodról és kizökkensz a folyamatokból. A környezeti zavaró hatásokat sosem lehet teljesen kizárni, de törekedj arra, hogy a saját magad által kreáltak legalább ne zavarjanak. Az irodai környezetben a szerszámok a számítógépben vannak, ahogy az elvégzett és kapott feladatok is. Mindkettőre – a szerszámokra és a munkákra – egyaránt figyelni kell. Alakíts ki időrendet is magad számára, hiszen a rendnek van egy negyedik dimenziója is az időben, ez pedig a pontosság.